Optimaal beladen; de rekenregels
Wij vragen u de containers optimaal in te laden: niet te leeg en niet te vol. Maar wat is te vol? Dit hangt af van de transportregels in het land waar we het vlakglasafval vervoeren. Het eigen gewicht van een vrachtwagen, inclusief twee lege containers van 18m3, is gemiddeld 20,5 ton. In Nederland is het totale maximaal toegestane gewicht van een vrachtwagen 50 ton (wat neerkomt op een maximale lading van 14,75 ton per container). In België is dit 44 ton (11,75 ton per container) en in Duitsland is dit 40 ton (9,75 ton per container).
Daarnaast geldt er nog een maximaal toegestane asdruk. Het is dus niet alleen belangrijk dat de containers niet te zwaar zijn, maar ook dat ze op de juiste manier geladen zijn. Als een vrachtwagen twee containers vervoert, dan kan het overgewicht van een container niet gecompenseerd worden met een lichter gewicht van de tweede container.
Bereken zelf het gewicht
Hoe berekent u het gewicht van uw lading vlakglas? De vuistregel is: 1 m² glas met een dikte van 1 mm weegt 2,5 kilogram. Om het gewicht van een glasplaat uit te rekenen hanteert u de volgende formule:
Lengte (m) x breedte (m) x dikte (mm) x 2,5 kg
Neem bijvoorbeeld een plaat met een lengte van 1,50 meter, breedte 1,75 meter en dikte 6 millimeter. Een rekensommetje levert het gewicht op: 1,50 x 1,75 x 6 x 2,5 kg = 39,38 kg.
Wilt u het gewicht van dubbelglas of tripleglas uitrekenen? Neem dan de totale glasdikte, exclusief de spouwruimte.
Let op: Een overvolle container mag en kan niet worden vervoerd. Ook kost het onnodig veel geld om containers te wisselen die niet vol zijn.